miércoles, 3 de junio de 2009

6. BEISBOL - normes

2)REGLES DE JOC DE BEISBOL SIMPLIFICAT

El corredor intentar donar un cop amb el bat a la pilota que el llançador (pitcher) tira al receptor (catcher) al terreny legal de joc (fair territory). El pitcher ha de llançar la pilota des de la plataforma de llançament a la denominada zona de strike. Aquesta zona és una finestra imaginària limitada per l’amplada de la base de meta i l’altura d’espatlles i genolls del corredor en el moment del cop. Si el pitcher no encerta aquesta zona i el corredor no intenta copejar la pilota, portarà una pilota al seu favor (ball). El quart llançament fora de la zona d’strike permetrà al corredor avançar a la primera base sense necessitat de batejar. Si el corredor bateja la pilota més enllà dels límits posteriors del terreny legal de joc, pot recórrer totes les bases obtenint un home-run. Si davant seu hi ha altres corredors sobre les bases, aquests també poden finalitzar la carrera fins a la meta de base obtenint tots carreres.

El canvi equip de camp/equip de corredors es segueix realitzant al quedar eliminat tres jugadors.

Es considera OUT:

· Si un corredor en tres intents no aconsegueix batejar al terreny legal de joc una pilota correctament llançada. Si el corredor copeja una pilota que no passa per la zona d’strike i aquesta pilota no cau en el terreny legal de joc, es comptabilitzarà igualment com a cop erroni (strike)

· Fildeig directe.

· El corredor es tocat (amb la pilota a la mà) entre dos bases.

· Si la pilota arriba abans que un corredor a la base, el corredor corresponent estarà out.

· Dos corredor sobre la mateixa base.

Un àrbitre situat darrera del catcher decideix si la pilota passa per la zona d’strike o no (strike o ball).

El terreny legal de joc (sector de 90º) es divideix en camp interior (quadrat format per les quatre bases) i cap exterior (la resta del sector fins als límits posteriors).

La longitud d’un costat del camp interior és de 20-25 m. (mida oficial: 27,4 m.) i la longitud d'un costat del sector: 50-60 m. (mida oficial: 95 m).

l’ objetiu bàsic.

En un partit de beisbol participen dos equips, guanya el que fa més carreres. Una carrera s’aconsegueix quan un jugador xafa les tres bases i el 'home' en ordre i en el sentit contrari a les agulles del rellotge. El partit s’acaba quan s’han fet 9 entrades, si hi ha empat es juguen entrades fins desfer l’empat.

Cada entrada es divideix en 2 parts: en la 1ª l’equipo visitant ataca i el local defensa i en la 2ªal contrari.

Cada vegada que l’equipo defensor aconsegueix 3 eliminats els equips intercanvien les posicions.
Així haurem d’intentar que no ens eliminin.

El llançador i el batedor .

El llançador se situa sobre un munt de terra “monticle i el batedor es col·loca en front en una base de goma blanca de 5 costats el 'home'.
El home està a uns 18 metros del monticle.

L’equipo atacant envia jugadors a batejar d’1 en 1, en ordre establert.

L’equipo que defensa té els seus 9 jugadors de campo en posició.

El llançador, que llança la bola al batedor ha d’intentar que passi per la zona de strike (bola bona) sense que el batedor la colpegi. Si no envia la bola dins la zona de strike llavors és bola (ball). L’objectiu del llançador es aconseguir 3 strikes abans que 4 boles. Si aconsegueix 3 strikes, el batedor es eliminat.

Si llança 4 boles, el batedor avança a 1ª base sense risc de ser eliminat i es converteix en corredor.

La defensa

L’equip defensor té els seus 9 jugadores en el camp (inclòs el llançador)

Mentre el batedor o un corredor corre per les bases, els defensors han d’intentar:

1: Agafar la bola abans que boti a terra, així el batedor és eliminat.

2: Agafar la bola com més ràpid millor i llançar-la cap a la base a la que es dirigeix el corredor.
3: Si la bola ha estat colpejada molt lluny, el batedor corre per les bases, durant aquesta carrera, els defensors han d’intentar tocar el corredor abans que arribi a qualsevol base.

Situacions especials.

Sabem com s’obtenen les carreres i com s’aconsegueixen els eliminats.

Recorda: quan s’aconsegueixen 3 eliminats s’intercanvien les posicions.

Doble eliminat: quan s’eliminen a 2 jugadors.
Robada: quan el corredor intenta avançar a la següent base sense ser eliminat mentre el llançador envia la bola cap el batedor.

EL CAMP I L’EQUIP.

El camp: pot tenir diferents formes i mides. La distància entre les bases es sempre la mateixa, així com la distància entre el llançador i el batedor, però el camp exterior pot tenir dimensions i superfícies diferents.

La distancia entre les bases es de 27,43 m.

· Una bola de beisbol pesa entre 5 i 5 1/2 onzes. Està feta de fil enrotllat sobre una bola de goma i recoberta de pell.

· Hi ha un àrbitre darrere de cada base i darrere del home que és l’àrbitre principal.

· El batedor està obligat a posar-se un casco per batejar. També el receptor i l’àrbitre de home porten roba de protecció.

· El llançador no pot afegir cap substància estranya a la bola tal com resina, saliva etc. Un bat no pot ser alterat en la seva composició (no es pot omplir amb material elàstic per augmentar la distància de bateig.

L’equip: està format per 9 jugadors. Cada equip té un entrenador i varis assistents, que guien els corredors perquè segueixin corrent o es parin en una base.

EL MOVIMENT DE BATEJAR "SWING".

És un moviment potent i continu que en la seva primera fase consisteix en un lleuger enrolament harmònic del tronc, de les espatlles, dels malucs i dels braços sobre l’eix que constitueix la columna vertebral. Per a que immediatament després realitzar l’acció contra la pilota (swing).

· Donar un pas endavant amb el peu esquerre cap al llançador.

· Batejar després del pas amb la cama esquerra ben subjecta al terra

· Rotar els malucs per a realitzar un "swing" ràpid.

· Rotar el peu dret aconseguint pivotar sobre sí mateix elevant el taló.

· Batejar amb els braços estesos i lluny del cos.

· Realitzar un "swing" horitzontal al terra i sobre la pilota.

· Acabar el "swing" amb les mans sobre l’espatlla esquerra i sempre en equilibri.

· Deixar caure el bat al terra sense força per evitar lesionar a d’altres jugadors.

COM CÓRRER LES BASES.

Quan el jugador hagi donat el cop a la pilota amb el bat i pugui córrer, haurà de fer una ràpida arrencada.

Si el cop ens permet avançar més d’una base, xafarà les bases i continuarà la seva carrera fins on pugui.

Quan un jugador es troba en una base i és impulsat per un company a la base següent, haurà de córrer ràpid fins a ella, sense saltar ja que resta velocitat.

COM AGAFAR LA PILOTA (FILDEAR).

Tots han de saber agafar (fildear) correctament les pilotes, tant les que van rodant com les que van elevades. Per agafar les pilotes que van rodant el jugador es posarà amb els peus còmodament separats, els genolls flexionats i el pes del cos recolzat en la part davantera dels peus. De d'aquesta posició anirà cap a la pilota, per a col·locar el guant sobre el terreny amb els palmells de les mans donant en front de la pilota i fent que pugui rodar dintre del guant, subjectant-la llavors amb la mà lliure.

Per agafar pilotes elevades és necessari córrer fins situar-se sota la pilota i esperar a que aquesta acabi de caure dintre del guant. La posició és amb el guant lleugerament sobre el cap i amb el palmell de la mà cap avall i els polzes units i assegurar-la amb la mà lliure.

No hay comentarios: